De rol van Finance in Duurzaamheid: Net Zero Ambities

Professor Accounting

Blog Bart Dierynck

Best Young Finance Bootcamp: Een kans voor jonge financials

Ik was recent aanwezig bij het door Financial Media georganiseerde Best Young Finance Bootcamp. Drie dagen lang krijgen jonge financials er uitdagende cases voorgeschoteld. AB Inbev was dit jaar het gastbedrijf. Enige nostalgie was op zijn plaats want ik woonde zeven jaar in Leuven en reed ontelbare keren langs de gebouwen van AB Inbev, toen nog Interbrew en daarna Inbev. Eindelijk kreeg ik de kans om die gebouwen binnen te stappen. Het was de moeite waard.

Mijn sessie ging over hoe de focus op duurzaamheid beslissingen binnen bedrijven kan en zal veranderen en wat de rol van finance hierbij is. Tijdens mijn voorbereiding raakte ik getriggerd door de variatie in de net zero-commitments van de bedrijven waar de deelnemers werkzaam waren. Sommige bedrijven zeggen er niets over, andere geven aan dat ze minder zullen gaan uitstoten zonder zich te committeren aan net zero, nog anderen rapporteren concrete acties hoe ze naar net zero willen evolueren, en een enkel bedrijf noemt net zero ook de ‘moonshot goal’. Zoals met veel rapportering rond duurzaamheid is het niet evident om op basis van de rapportering omtrent net zero tot een waardeoordeel te komen.

[....]