Impact van Wet toekomst pensioenen op de finance-functie

Nieuws
03-07-2024
Leslie Vermaak
PwC
Leslie Vermaak (PwC): 'De belangrijkste uitdagingen voor de organisatie zijn het managen van de verwachtingen van de deelnemers en het waarborgen van hun vertrouwen in de gewijzigde berekeningen.'

Bij de implementatie van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zijn het managen van de verwachtingen van deelnemers en het waarborgen van hun vertrouwen in de gewijzigde berekeningen de belangrijkste uitdagingen voor pensioenuitvoeringsorganisaties (PUO's). Dat blijkt uit recent PwC-onderzoek onder vier van de vijf grootste PUO’s, die 41 procent van de deelnemers van Nederlandse pensioenfondsen beheren.

Strategische beslissingen

‘Alle respondenten gaven aan een strategische focus te hebben op finance-transformatie via Wtp-implementatie’, vertelt PwC-expert Leslie Vermaak. ‘Tegelijk, en dat is wel opmerkelijk, spelen beleggingsstrategieën en ESG-overwegingen hierin geen rol voor de finance-functie. Communicatie naar deelnemers is hét onderwerp waarop de implementatie van nieuwe pensioenwetgeving de meeste impact heeft, gevolgd door kostenoverwegingen en administratieve processen en systemen.’

Finance- en actuariële functies

De belangrijkste uitdagingen voor de organisatie zijn het managen van de verwachtingen van de deelnemers en het waarborgen van hun vertrouwen in de gewijzigde berekeningen. Opvallend is dat geen van de respondenten aangeeft zich zorgen te maken over portefeuilleaanpassingen en stabiele rendementen.

‘De helft van de respondenten verwacht geen significante verandering in winstgevendheid na de implementatie van de Wtp’, zegt Vermaak. ‘Dit suggereert een stabiel vooruitzicht voor de sector. De andere helft had uiteenlopende perspectieven. Een kwart voorziet een matige toename, meer dan drie procent en minder dan zeven procent. Het andere kwart verwacht een aanzienlijke afname, meer dan zeven procent. Het is aannemelijk dat PUO’s de pensioenfondsen waarvan zij de administratie doen, verzoeken de kosten voor de Wtp-transitie (deels) te bekostigen en dat ze in ruil daarvoor een toezegging doen de operationele kosten met een vast percentage te laten dalen.’

[....]

Lees verder op: PwC

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Gemeente Bloemendaal
3.944 - 5.691
Medior
Overveen
Wil jij bijdragen aan financieel beleid dat impact maakt op onze inwoners en onze organisatie? En werk jij het liefst in een klein hecht team? Dan zijn wij op zoek...
Top vacature
Gemeente Wijk bij Duurstede
4 - 6
Senior, Medior
Wijk bij Duurstede
Ben jij een gedreven financieel expert met een passie voor de publieke sector? Zoek je een uitdagende rol waarin je directe impact maakt op de financiële gezondheid van onze gemeente?...
Top vacature
Gemeente Molenlanden
Max. 6.072
Medior, Senior
Bleskensgraaf, hybride
Je voert zelfstandig (verbijzonderde) interne controles (VIC) uit en helpt onze zelforganiserende teams met het opzetten en uitvoeren van controles. Jaarlijks stel je de rechtmatigheids-verantwoording op en zorg je voor...
Top vacature
Gemeente Maastricht
5 - 7
Medior, Senior
Maastricht
Je zult je vooral richten op de audit- en controlewerkzaamheden benodigd voor de rechtmatigheidsverantwoording, waarbij je betrokken bent bij het jaarlijks op te stellen uitvoeringscontroleplan en bent verantwoordelijk voor het...