“Vrijwel alles wat een CFO doet, is ingegeven door de vraag of er voldoende waarde wordt gecreëerd.”

CFO CoreDux

Klanten, personeel, leveranciers en de maatschappij stellen steeds hogere eisen aan bedrijven. De rol van een CFO beperkt zich daarmee allang niet meer tot de winst- en verliesrekening. Andere vormen van waardecreatie, vooral niet-financiële, winnen steeds meer terrein.

Interview met Lofewijk Lockefeer, CFO CoreDux en gastdocent Finance & Control UvA

Volgens Lodewijk Lockefeer, CFO bij CoreDux en gastdocent aan de Executive MSc of Finance & Control (EMFC), is de CFO de ideale persoon om aandacht te vragen voor deze diverse belanghebbenden en rendementen. CoreDux is de Brainport hightech slangen- en systeemproducent, werkzaam voor onder andere ASML.

Wat is de belangrijkste taak van een CFO?

‘Een CFO ontdekt en beheert de waarde-creatie van een bedrijf en adviseert en ondersteunt het managementteam bij beslissingen. Vrijwel alles wat een CFO doet, is ingegeven door de vraag of er voldoende waarde wordt gecreëerd, om zo de continuïteit van het bedrijf te kunnen waarborgen. Van oudsher is de CFO primair verantwoordelijk voor de financiële rapportage en beheersing. Maar taken als het opsporen van groeimogelijkheden en het mobiliseren van personeel op onderwerpen als diversiteit en duurzaamheid zijn ook belangrijk.’

[....]