We worden allemaal AI-managers

Internetondenemenr

Alexander Klöpping was de keynote-spreker tijdens het AWVN-jaarcongres: Bits, bots & banen. In zijn lezing stelde hij interessante toekomstgezichten van hoe kunstmatige intelligentie (AI) de wereld van werk gaat veranderen.

Zelf kan en wil hij in het dagelijks leven niet meer zonder AI. ′Waar mogelijk probeer ik werkprocessen te automatiseren. Er is al zoveel mogelijk en dat wordt alleen nog maar meer. Ik adviseer werkgevers om te experimenteren en te ontdekken wat zij met AI kunnen doen.′

Het is een open deur, maar de ontwikkeling van AI is niet te negeren. Het levert nieuwe mogelijkheden op waardoor sneller, beter, en efficiënter gewerkt kan worden. Ook werkgevers moeten ermee aan de slag. Maar waar beginnen ze en welke stappen moeten er gezet worden voor een succesvolle implementatie? Volgens Klöpping moet iedere sector zelf gaan ontdekken hoe AI te gebruiken is op de werkvloer. Zijn advies is om vooral te kijken naar het doel dat je als bedrijf of organisatie voor ogen hebt. Pas als dat helder is kan worden onderzocht hoe AI ingezet kan worden om de doelstelling te behalen.

Razendsnelle ontwikkeling AI

Bedrijven en organisaties kunnen kunstmatige intelligentie op heel veel verschillende manieren inzetten. Wel ziet Klöpping voor veel sectoren een gemene deler: het inzetten van AI voor een efficiëntere informatieverwerking.
Op het vlak van informatieverwerking zijn er sinds de lancering van de nieuwe versie van ChatGPT (eind 2022) enorme stappen gezet. Veelal repeterende taken die voorheen door mensen werden uitgevoerd kunnen inmiddels door AI gedaan worden. En dat doen AI-tools steeds beter. ′De doorontwikkeling van AI gaat echt heel snel. Kijk bijvoorbeeld naar programma’s die plaatjes en teksten genereren′, vertelt Klöpping via Microsoft Teams. ′Een jaar geleden was het nog duidelijk dat deze robotgemaakt waren, maar je ziet steeds minder verschil met mensenwerk. Bij ChatGPT zijn ze zelfs al bezig met het leren nabootsen van een tone of voice. Als al deze ontwikkelingen in een jaar tijd al mogelijk zijn, ga dan maar na waar we over drie jaar staan.′

[....]